1. trimesterskanning (nakkefoldsskanning)

Se kontaktoplysninger
Her kan du/I læse om hvordan 1. trimesterskanning (nakkefoldsskanning) foregår. Du kan også se en video, der viser skanningsforløbet.

Ultralydsskanning

Alle gravide får tilbudt en ultralydsskanning i uge 11-13. Hvis du ønsker denne skanning, vælger du selv, om du også ønsker en "såkaldt risikovurdering" af fosteret (se yderligere information længere nede i teksten).

Formålet med 1. trimesterskanning er, at få:

• bekræftet at der er liv

• bestemt antallet af fostre

• fastsat terminsdag.

Hvis du ønsker en risikovurdering af fosteret, måler vi også nakkefoldens tykkelse. Risikovurderingen kræver, at du også har fået taget en blodprøve hos din læge forinden, cirka i uge 8-9.

Du er meget velkommen til at tage din partner eller anden voksen pårørende med til skanningen.​

Sådan foregår 1. trimesterskanning​​

Undersøgelser

En nakkefoldsskanning kan vurdere risiokoen for, om dit ufødte barn har Downs-, Edwards- eller Pataus syndrom.

Sådan foregår skanningen

Mens vi skanner, kan du og din partner følge med på skærmen. Normalt skanner vi uden på maven. I særlige tilfælde er det nødvendigt at skanne gennem skeden.

Vi har tit brug for en vurdering fra en kollega, fordi det kan være svært at se detaljerne på det lille foster. Det betyder derfor ikke, at der er noget galt, hvis vi kalder på en kollega.

Supplerende prøve

Hvis risikoen er større end 1 ud af 300, for eksempel 1 ud af 125, tilbyder vi at tage prøve fra moderkage eller fostervand. Den prøve afgør med sikkerhed om dit ufødte barn har en kromosomafvigelse.

Prøver giver en risiko for abort. Ved cirka 1 ud af 200 prøver aborterer den gravide. I skal derfor beslutte, om I ønsker at få taget denne prøve. Vi hjælper med råd og vejledning hele vejen igennem.

Tag en ledersager med

Vi anbefaler, at du tager én voksen ledsager med til skanningen. Hvis risikoen for kromosomafvigelse viser sig at være stor, kan det være svært at tackle følelsesmæssigt. Derfor er det godt at have en ledsager til støtte.

Børn må ikke deltage, fordi skanningen kræver stor koncentration.

Flere informationer

Læs mere om skanninger i graviditeten i Sundhedsstyrelsens pjece:

Gravid - undersøgelser af fosteret​.

Du kan læse mere om nakkefoldsskanning, kromosomafvigelser og prøver fra moderkage og fostervand Patienthaandbogen.dk.​​

Holbæk Sygehus

Ambulatorium for svangre 06-4

Obstetrisk Afdeling

Sofievej 13, 2. sal

4300 Holbæk

Se kort

Find vej

Lægesekretær
Hverdage kl. 9.00-15.00
Tlf.nr. 59 48 43 20

Hvis du skal melde afbud
Ring straks til os, hvis du er nødt til at melde afbud, ændre din tid eller er forsinket. Så kan en anden få din tid.

Skriv til os

Øvrig information