Gå til indhold

Kan man træne med diabetiske fodsår?

Se kontaktoplysninger
På Holbæk Sygehus er der blevet forsket i om man kan træne med diabetiske fodsår.

Mange diabetikere får sår på fødderne, som er rigtigt svære at behandle. Traditionelt siger man til patienterne, at de skal holde sig i ro, fordi man mener, at fysisk aktivitet kan skade helingen af såret. Men fysioterapeut og Ph.d. Thomas Vedste Aagaard tænkte, at der måtte være et bedre alternativ til at sidde stille i sofaen i månedsvis med en særlig støttestøvle på. For normalt er det sundt for diabetespatienter, der ofte også har problemer med hjerte og nyrer at røre sig. Dertil kommer et markant tab af både knoglemasse og funktionsniveau, når man sidder stille i lang tid.

Derfor gik han i gang med et ph.d.-projekt i 2019, der undersøgte, om det er skadeligt for patienterne at træne eller om det kunne have en gavnlig effekt. Og nej – der er ingen evidens for at det skulle være skadeligt med skånsom træning.

Som en del af projektet har Thomas Vedste Aagaard da også lavet et træningsprogram målrettet patienter med diabetisk fodsår. Der er ikke tale om maraton eller vild træning i fitnesscentret, men fx at cykle på en motionscykel, lave benløft eller styrketræne resten af kroppen – under vejledning af en fysioterapeut.

Og selvom der kun er lille evidens for, at træning er gavnlig for helingen af diabetiske fodsår, understreger Thomas Vedste Aagaard vigtigheden af at se patienterne som hele mennesker, der ikke bare er et ”sår”, men som har brug for at bevæge sig og leve deres liv. Og her giver træning og bevægelse mere livskvalitet og energi.

Som en udløber af sin forskning, har Thomas Vedste Aagaard været med i en arbejdsgruppe, der opdaterede Sundhedsstyrelsens såkaldt kliniske retningslinjer for udredning og behandling af patienter med fodsår. Den nye anbefaling fra 2022 er, at man tilbyder patienterne træning, der tager hensyn til aflastning af deres sår.

Hvad er diabetiske fodsår?

Op mod 280.000 danskere har diabetes og 15-25 procent af dem vil på et tidspunkt udvikle et fodsår. Sårene kan være svære at mærke for diabetespatienter, og de kan derfor udvikle sig til alvorlige infektioner, der har svært ved at hele, og som kan lede til amputationer. Patienter med diabetisk fodsår har også langt større risiko for at dø end andre diabetikere.

cand.scient.fys og ph.d. Thomas Vedste Aagaard
Direkte nummer: 9356 7835