Kan man få PFAS ud af kroppen?

Se kontaktoplysninger
Forskere på Holbæk Sygehus er i gang med et forskningsprojekt, der som det første i verden undersøger, om der findes en behandling, der kan øge udskillelse af PFAS fra kroppen hos mennesker, der har forhøjet niveau af PFAS i blodet. Senere i år forventer vi for første gang at have et videnskabeligt svar på, om den kolesterolsænkende medicin Colestyramin kan få kroppen til at udskille PFAS hurtigere.

PFAS-stofferne er overalt. De er fundet i vandboringer, havskum, kød og i økologiske æg – og man kan måle det i blodet på mennesker både i Danmark og resten af verden. PFAS er en gruppe af kunstigt fremstillede flourstoffer, som i mange år er blevet brugt i industrien til fx regntøj, stegepander og brandskum. Stofferne ophobes i mennesker, dyr og miljøet og er svære at nedbryde.

Men nogle har været udsat for langt højere koncentrationer af PFAS. Forskningsprojektet på Holbæk Sygehus tog sin begyndelse, da der i 2021 blev fundet et meget højt niveau af PFAS (PFOS) i kvæg fra Korsør Kogræsser- og Naturplejeforening – værdier der overskred grænseværdien 176 gange. Det viste sig, at køerne havde drukket vand fra en grøft, hvor vandet var forurenet med PFAS fra brandskum fra den nærliggende brandøvelsesstation.

De stærkt bekymrede borgere, der havde spist kød fra kvæget, endte med at blive henvist til Arbejds- og Socialmedicinsk Afdeling på Holbæk Sygehus til nærmere undersøgelse. Her begyndte cheflæge Ann C. Lyngberg at kigge på, hvordan man kunne hjælpe dem. Afdelingen tog blodprøver på 187 Korsør-borgere, der viste forhøjede værdier af PFAS hos 118. Men hvad nu? Der fandtes ikke nogen behandling eller brugbar forskning på området, men dog bl.a. et amerikansk studie, der viste, at folk der tog kolesterolsænkende medicin, havde markant lavere niveau af PFAS i blodet end andre, der havde været udsat for samme PFAS-forurening. Det lød lovende, syntes Ann Lyngberg og hendes medarbejdere, der sammen med forskningsansvarlig overlæge Morten Lindhardt fra Medicin 1 på Holbæk Sygehus hurtigt fik godkendt deres forskningsprojekt, og sat det i gang i efteråret 2021.

46 PFAS-ramte borgere fra Korsør blev delt i to grupper. Den ene fik den kolesterolsænkende medicin Colestyramin, mens den anden blev observeret. Senere byttede de to grupper roller. Der blev løbende taget blodprøver af forsøgspersonerne. Selve forsøget blev afsluttet i december 2022, og forskerne er nu, i samarbejde med Odense Universitet, i fuld gang med at analysere resultater og lave databehandling. Inden resultaterne kan offentliggøres, skal der laves en videnskabelig efterbehandling og kvalitetssikring. Morten Lindhardt forventer, at der senere i 2023 for første gang vil ligge et videnskabeligt svar på, om Colestyramin er en behandling, der kan hjælpe kroppen med at udskille PFAS hurtigere.

Substantial Decrease In PFAS J Møller, A Lyngberg M Lindhardt Et Al 2024

Cheflæge Ann C. Lyngberg